4. 1. 2015

[Recenze] Wood Job!

Film byl natočený podle stejnojmenného románu od Miury Šion (Fume wo amu, Mahoro eki mae bangaiči) vydaným v roce 2009. Příběh pak zpracoval do scénáře Jaguči Šinobu (Swing Girl, Waterboys) a posléze i usedl na režisérskou židli. I tento film se drží podobného schématu jako dva zmiňované – hlavní postava(y) se snaží dosáhnout něčeho neobvyklého, ve Swing Girl středoškolačky chtějí hrát swing a ve Waterboys zase středoškoláci dělají synchronizované plavání. A zde ve Wood Job! se hlavní postava Hirano Júki přihlásí na kurz, který by z něj měl udělat lesníka.

Film začali natáčet 5. června a poslední klapka padla 31. července. Natáčelo se ve dvou japonských prefekturách, Mie a Gifu. Následující rok, konkrétně 5. května 2014, šel do 310 kin po celém Japonsku a první týden se hned umístil na 6. místě nejnavštěvovanějších filmů a vydělal 7 002 400 jenů.

V hlavní roli se nám představí Sometani Šóta (Himizu, Kiseidžú), který působí tak obyčejně, až je člověk nucen se soustředit na jeho herecký zjev a nikoliv na pěknou tvářičku, ačkoliv i on má něco do sebe. Pokud by neměl kouzlo přitáhnout divákovu pozornost, určitě by nebyl tak úspěšným hercem. Další velmi důležitou postavou je horská příroda. Kameraman si dal velmi záležet, aby příroda nebyla jen něco v zákulisí, ale aby vynikla a divák si ji užil stejně tak jako herecké výkony, ne-li víc. Můžeme se tedy pokochat krásnými záběry na vesničku či les.

Těmto dvou výrazným postavám zdatně sekunduje Itó Hideaki (Umizaru, Aku no kjóten) jako Iida Joki, ženatý nejen se svou ženou Miki, se kterou se pokouší o miminko, ale především s prací. Hraje typického Japonce-pracanta, zdrsnělého životem na venkově. Nejprve nemůže Júkiho vystát, ale poté, co se měšťák osvědčí, začne ho svým způsobem respektovat.

O čem že tedy film je? Hirano Júki neudělal přijímací zkoušky na vysokou školu, jenomže všichni jeho kamarádi ano, dokonce i přítelkyně, která se s ním hned na to rozejde. Je v bezradné situaci, nechce další rok šprtat na zkoušky, a tak se rozhodne, že si udělá nějaký kurz. Přihlásí se tedy na lesnictví a to jenom kvůli tomu, že na propagačním letáku měli pěknou slečnu. Jenomže práce v lese je úplně o něčem jiném než honit sukně…

Spolu s Hiranem divák objevuje krásu venkova, lesů a starých japonských tradic, které na takových místech dosud přetrvávají. Film se dotýká i tak dávných tradic jako je kult plodnosti nebo víry v božstva, která ochraňují lesy (lidi, úrodu apod.). Není proto divu, že Mijazaki Hajao (Cesta do fantazie, Kariguraši no Arietty), režisér filmů, které se drží podobných témat, film chválil. Také ocenil herecké výkony, které z postav, jež na papíře mírně působí jako karikatury, vytvořily reálné osoby.

Jak tomu u Japonců většinou bývá zvykem, nejedná se čistě o komedii, ale v příběhu je divákovi nastíněn i život na japonské vesnici, tradice i stále odlišné myšlení od lidí ve městě a hodnoty. Jak se říká: má to přesah. Navíc v celém filmu můžeme sledovat, jak se z kluka z města, který nemá ponětí o životě, stává pořádný chlap, pomalu si uvědomující, co chce a kým chce být. Navíc to vše probíhá ve velmi odlehčené formě, takže divák není zatěžován zbytečnými dramaty.

Pokud dáte dohromady krásné prostředí, kvalitní herce, humor sice předvídatelný, ale netlačící na pilu a příběh, který sice není originální, ale ani není nezajímavý a je velmi dobře podaný, tak vám vznikne podařený film, u kterého si krásně odpočinete, pobavíte se a třeba se dozvíte i něco o tom, jak staří Japonci nahlíželi na svět. Navíc kouzlo celého filmu spočívá i v různých detailech, které tomu dodávají hloubku, díky které nemáte pocit, že koukáte na nějaký prázdný film o ničem.

Wood Job! Kamusari Nana Ničidžó (WOOD JOB!(ウッジョブ) 神去なあなあ日常, Lesníci: jak se žije v Kamusari), 116 minut.
Režie: Jaguči Šinobu
Hrají: Sometani Šóta jako Hirano Júki, Itó Hideaki jako Iida Joki, Nagasawa Masami jako Išii Naoki, Júka jako Iida Miki, Išida Naomi jako Nakamura Júko, Makita Sports jako Tanabe Iwao, Micuiši Ken jako Nakamura Seiiči a další.

Všechny obrázky, až na ten první, jsou print screeny z filmu.